czwartek, 19 stycznia 2023

Plan Marshalla - cała o nim prawda i jedno ze źródeł obecnej gospodarczej potęgi Niemiec

W jednym z komentarzy do mojego tekstu: "Źródła wojennej i powojennej gospodarczej potęgi Niemiec" [1] autorstwa niejakiego komentatora o pseudonimie "szpak68" przeczytałem, że "Źródłem dobrobytu Niemiec po wojnie jest przede wszystkim ich pracowitość i oszczędność. Bezpośrednio po II Wojnie Światowej w na terenach zawiadywanych przez Anglię, Francję i USA panowała nieporównywalna nawet do ówczesnej Polski bieda. Znane jest orędzie arcybiskupa Kolonii, który praktycznie dozwolił na kradzież, gdyby to kradnącego miało uchronić od śmierci głodowej.
W rodzinach niemieckich, pozbawionych podówczas bardzo często głowy rodziny, pracowały także dzieci i obracało się w dłoni każdą markę, zanim się ją wydało. Czy Niemcy sobie zasłużyli na ten los - to inna sprawa, natomiast bajdurzenie, jakoby źródłem przyszłej niemieckiej potęgi gospodarczej było wyzyskiwanie niewolniczej siły roboczej i Plan Marshalla jest argumentacją niepoważną i świadczącą o kompletnej nieznajomości tematu".

W odpowiedzi napisałem, że "to raczej Pan nie ma pojęcia o czym Pan mówi. Szkoda, że mamy tak myślących germanofilskich Polaków" i podtrzymuję to zdanie. 

Propaganda i polityka historyczna Niemiec zrobiły swoje a my w dużej części nie potrafimy doceniać własnych siebie ulegając forsowanej przez naszych wewnętrznych i zewnętrznych wrogów "polityce wstydu". A to wskazujemy na nazistowskie firmy, które zbiły majątek na wojnie jak BMW czy Volkswagen i udowadniamy ich solidność i wysoką jakość a to wychwalamy solidność i pracowitość Niemców. 

A prawda jest inna na co wskazałem w w/w tekście. Poniżej wskazuję na jedno z przedstawionych przeze mnie źródeł obecnej gospodarczej potęgi Niemiec, czyli Plan Marshalla. Mógłbym tutaj opisywać szczegółowo ten plan, ale zamiast tego proponuję jego opis dokonany w trzyodcinkowym  wykładzie dra Zbigniewa Dylewskiego na ten temat. Jakie korzyści odniosły z niego Niemcy autor przedstawia w drugiej części. 

Można się z autorem nie zgadzać, ale winna to być dyskusja ad meritum a nie jakieś wygłaszanie propagandowych dyrdymałów, tym bardziej, że autor mówi ciekawie i zajmująco. Niemniejszym też dziękuję komentatorowi "klmrft" za wskazanie tych wykładów [3].




I co Pan na to Panie "Szpak68"? Dalej Pan i Panu podobni uważają, że moja argumentacją przedstawiona w tekście ""Źródła wojennej i powojennej gospodarczej potęgi Niemiec" jest niepoważna i świadcząca o kompletnej nieznajomości przeze mnie tematu? 

Ja wiem, że być może część moich czytelników będzie uważało, że niepotrzebnie sobie zawracam głowę jakimś tam komentarzem, ale dzięki temu mam sposobność analitycznego przedstawienia istoty Planu Marshalla. 

Autor wykładu może być przez niektórych uważany za kontrowersyjnego, szczególnie w ocenie korzyści jakie z tego planu wynikały dla USA. Tym niemniej naprawdę warto poświęcić ten czas na poznanie jego oceny tegoż planu i to tym bardziej, że z tych wykładów wynika, iż ekonomia tak naprawdę jest nauką prostą "jak budowa cepa", co ja też co jakiś czas próbowałem udowadniać. I ten ostatni argument też sprawił, że postanowiłem polecić Państwu ten wykład. 

Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad... 
© Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw) 
http://krzysztofjaw.blogspot.com/ 
kjahog@gmail.com 

Jeżeli moje teksty nie są dla Państwa obojętne i szanują Państwo moją pracę, to mogą mnie Państwo wesprzeć drobną kwotą. 
Z góry wszystkim darczyńcom dziękuję! 
Nr konta - ALIOR BANK: 58 2490 0005 0000 4000 7146 4814 
Paypal: paypal.me/kjahog

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze nie są przeze mnie cenzurowane ani wycinane za wyjątkiem tych, które zawierają wulgaryzmy oraz bezpośrednie niemerytoryczne ataki ad presonam.